København

København er en fantastisk by, og jeg har vel egentlig ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært der. Det er en by som man bare må oppleve, og når du først har vært der så kan jeg (nesten) garantere at du også vil tilbake.København byr på mye, og noe av det kan du lese om her.

Opplevelser

Om du vil starte turen med å få full oversikt over den vakre byen vil jeg anbefale en tur til
Vor Frelsers Kirke. De 400 trappetrinnene er vel verdt det når du kommer på toppen.
København

Når du først er i området vil jeg også anbefale en tur innom Christiania. Dette er en «fristad» der beboerne har et ganske liberalt syn på hasjsalg. Gå gjennom på dagtid. Det er ikke lov med bilder på området, men det er likevel en opplevelse som du bør få med deg.

Det kongelige slott, og området rundt er også veldig fint. Ta gjerne turen langs «strandlinjen» og få med deg utsikt til operaen, før du ankommer Den lille havfruen som selvfølgelig også er et veldig populært turistmål.

img_0015
København

Videre må Nyhavn selvsagt også få et besøk. Her finner du fantastiske fargerike fasader.
Ta deg gjerne noe å drikke når du først er i området. Om sommeren vil jeg også anbefale en av båtturene som går fra Nyhavn. Vel verdt turen.

København

Tivoliet fortjener også et besøk uavhengig om du har med deg barn eller ikke. Her er det kjekt for både liten og stor. Rett og slett en fantastisk fornøyelsespark. Om du drar der om kvelden vil du se at tivoliet er opplyst av en haug med små lamper. Reiser du i nærheten av jul så vil du også finne et fantastisk julemarked her inne.

København

Shopping får man vel heller aldri nok av og Strøget er den mest kjente shoppinggaten i København. Sjekk gjerne ut denne, men ikke glem alle de små koselige sidegatene der du finner mange selvstendige småbutikker.

København

Kan også nevne rundetårn  som du finner midt i København sentrum. God utsikt, og det var ekstra deilig når solen skinte, og vi kunne ta en timeout fra shoppingen der oppe.

img_0003

Restauranter

Er det noe danskene kan, så er det god mat. Det finnes uendelig mange gode restauranter i denne byen, og jeg kunne bare ønske at jeg hadde notert meg hvilke jeg hadde besøkt tidligere også.

Union kitchen må oppleves. Her hadde vi lunsj, men dette stedet fungerer nok like fint til frokost. Kjapp og hyggelig service, og meget god mat.

København

Cafe Brasserie Degas. Seriøst, fantastisk 3-retters meny til en pris man helt klart kan leve med. Bare prøv! Jeg tok dessverre ikke noen bilder her inne. Snap derimot…men det hjelper ikke.

Fiat er en italiensk restaurant som også kan anbefales til middag. Veldig koselig lokale, og god service og mat.

København

Paludan bokcafe var også veldig koselig, og et perfekt stoppested etter en del shopping. Her har de drikke i alle slags varianter, og mat om man har behov for det.

København

Og dere, lei en sykkel! Jeg har enda ikke gjort det, og det er egentlig helt tullete. København er perfekt for sykkel!

God tur,
T.

